top of page

חשמל זורם בכפות ידך – על נוירופתיה וסרטן


נפתח בעובדה, הגוף שלנו מוליך זרמי חשמל. למעשה הרבה פעולות שקורות בגוף מצליחות להתרחש עקב זרם חשמלי (סיגנל) המועברים על ידי מערכת העצבים. כל האותות החשמליים יוצאים מהמוח (במקרה של צורך בהפעלה) או מגיעים בסוף הדרך אל המוח (במקרה של סיגנלים של תחושה ), אותם אותות מועברים על ידי כבלי חשמל שנקראים עצבים פריפריים .

חלק מהטיפולים הנפוצים במחלת הסרטן הם טיפולי כימותרפיה, מדובר בטיפול סיסטמי (כלומר משפיע על כל הגוף ) שהמטרה שלו היא לפגוע בחלוקה המהירה של תאים סרטניים (אבל משפיעה על כלל התאים). זאת הסיבה שתאים לא סרטניים המתחדשים הרבה נפגעים גם הם מכימותרפיה, לכן לרוב רואים תופעות כמו : נשירת שיער, פצעים בעור ופצעים בפה.

אחת מתופעות הלוואי של כימותרפיה היא פגיעה בעצבים הפריפריים, כלומר באותם כבלים שמעבירים סיגנלים חשמליים (אותות חשמליים). הכימותרפיה יוצרת נזק לעצבים, כאשר עצב ניזוק זה יכול להוביל לירידה בתחושה, כאב, תחושת זרמים נמלולים ולחולשת שרירים – סימפטומים אלו נקראים באופן כללי נוירופתיה ובפרט נוירופתיה על רקע כימותרפיה (Chemotherapy induce peripheral neuropathy) .

החומרים הניתנים לגוף בטיפולי הכימותרפיה פוגעים בעיקר בעצבים הארוכים ולכן רוב הסימפטומים מופיעים או מתחילים באצבעות הידיים והרגליים. דוגמאות לתרופות בכימותרפיה שיכולות לגרום לנוירופתיה הן : תרופות מבוססות פלטיניום, וינקה אלאקלויד וטקסנים. התלונות של רוב המטופלים יכולים להיות : כאב חד \ נמלולים \ עקצוצים \ שריפה. לעומת זאת יכולה להתרחש מצב של אי תחושה בקצות האצבעות שגם כן היא מעידה על סימן לפגיעה באותם עצבים הפריפריים. הסימפטומים שהוזכרו מעלה מופיעים אצל עד 80% מהמטופלים שטופלו בכימותרפיה, לרוב הם נוטים לחלוף לבד עד חצי שנה לאחר תום הטיפול אצל 70% מהמטופלים. יש אחוז מהמטופלים שישאר עם הסימפטומים הללו גם עד שנה לאחר סוף טיפולי הכימותרפיה.

התופעה של נוירופתיה עקב כימותרפיה ידועה כפוגעת באיכות החיים ולכן יש צורך באבחון מוקדם, להעריך את היקפה ולתכנן תוכנית התמודדות בהתאם.


מה עושים ?

לצערנו אין כיום בנמצא טיפול יעיל למניעה או ריפוי מוחלט של נוירופתיה על רקע כימותרפיה אך ישנם המלצות לטיפולים שיכולים להקל ואסטרטגיות התמודדות:


התאמת טיפולי הכימותרפיה- ישנה המלצה כללית לאבחן מוקדם ככל הניתן בכדי להתאים את טיפולי הכימותרפיה בהתאם לסימפטומים שהם מפיקים, כלומר למנן ולרווח את הכימותרפיה במידת הצורך, אסטרטגיה זאת נמצאה כיעילה בהפחתת הסימפטומים.


טיפול תרופתי - תרופה אחת אושרה לכאבים נוירופתים על רקע סרטן על ידי ה FDA, כדאי להתייעץ עם הרופא המטפל במידה ואתם חווים כאבים.


איזון מחלת רקע - ישנן מחלות רקע כמו סוכרת שיכולות בעצמן להוביל לנוירופתיה, אם קיימת מחלה כזו חובה לתת טיפול מיטבי בכדי שלא יוסיף על הקיים.

פעילות גופנית - ישנם מספר ניסויים קליניים שהראו שפעילות גופנית יכולה לעזור בהפחתת הסימפטומים נוירופתיים, אך עדיין אין עדות חד משמעית לכך. גופי האונקולוגיה הקליניים הגדולים טרם הכניסו את הפעילות הגופנית בעניין הנוירופתיה להמלצות הקווים המנחים (Guidelines ) .


למה צריך לשים לב?

אם הסימפטומים הם רק תחושות כמו שהוזכרו לעיל (כאב, שריפה, זרמים, נמלולים ) יש צורך בעדכון הצוות המטפל בהקדם. מאידך אם מתחילים להופיע סימפטומים של איבוד כוח בידיים (במיוחד בפעולות עדינות), שיווי משקל ירוד עם או בלי נפילות לא מוסברות, מצב של סחרחורות בעת מעבר משכיבה לישיבה יש לעדכן את הצוות באופן דחוף יותר מפני שיתכן שישנה פגיעה בעצבים מוטוריים ואוטונומיים. במצב זה יש לבצע בדיקה והתערבות בהקדם האפשרי. במקרה של שיווי משקל לקוי, קושי בתפקוד עם הידיים או חולשה בגפיים יש להגיע בהקדם להערכת פיזיותרפיה וריפוי בעיסוק על מנת להתחיל תוכנית טיפול מתאימה, נמצא כי התערבות במקרים כאלו יעילה ועוזרת לשפר את התפקוד היומיומי.


החלק החשוב בהתמודדות עם התופעה הזאת היא שיתוף הצוות המטפל, בסקרים שנערכו בנושא נמצא שמטופלי כימותרפיה נוטים לדווח פי 3 פחות על סימפטומים כאלו לצוות המטפל. אם לא מדווחים אי אפשר לבדוק ולבצע מעקב ובכך להשתמש בכלים שיכולים לעזור.



מקווים שהצלחנו לתת מידע ולהסביר את הנושא,

עד הפעם הבא...


רק בריאות, צוות אימון רפואי - Medical Exercise



8 צפיות0 תגובות
Post: Blog2 Post
bottom of page