תנגודת אינסולין - לב העניין
- 24 באפר׳
- זמן קריאה 2 דקות
שלום חברים 😀
כל אחד שאוכל פחמימה – רמות הסוכר בדם שלו עולות. אז למה אצל אנשים עם סוכרת הסוכר נשאר גבוה גם שעות אחרי הארוחה?
כל אחד יש סוכר בדם בערך כלשהו
אבל רק אצל סוכרתיים הוא נשאר גבוה גם בצום?
השאלות האלו נוגעות בדיוק בלב הבעיה של סוכרת. מי שמבין את המנגנון – מבין גם איזה טיפולים באמת יכולים לעזור לו.
מה זו תנגודת אינסולין?
זה מושג שכולם שומעים, אבל לא תמיד מקבלים עליו הסבר ברור.
הנה ההסבר הפשוט: לתא יש “מנעול”, שהמפתח נכנס לתוכו – נפתחת “דלת” המאפשרת לסוכר להיכנס.
האינסולין הוא המפתח. הקולטן על התא (שריר או שומן) הוא המנעול.
כדי שהסוכר ייכנס מהדם אל התא – האינסולין צריך “להיכנס למנעול” ולפתוח את הדלת.
בסוכרת סוג 2, הגוף משנה את המנעול – כך שהאינסולין כבר לא פותח אותו בצורה יעילה.
זה בדיוק מה שנקרא תנגודת לאינסולין.
התוצאה: הסוכר נשאר בדם במקום להיכנס לתאים – ורמות הסוכר עולות.
וזה, בפשטות, הבסיס להתפתחות סוכרת סוג 2.
אז תנגודת אינסולין – זה דבר רע?
לא בהכרח.
זה דווקא מנגנון הגנה טבעי של הגוף.
המטרה שלו היא למנוע כניסה עודפת של סוכר לתאים – מצב שעלול לגרום להם נזק.
בנוסף, במצבי קיצון (כמו מחלה קשה), הגוף “שומר” את הסוכר בדם כדי שיגיע לרקמות חיוניות יותר.
כלומר – זה מנגנון חכם, אבל כשהוא פועל לאורך זמן – הוא הופך לבעיה.
האם תנגודת אינסולין הפיכה?
כן — ובגדול.
זה אחד הדברים שהכי ניתן להשפיע עליהם בסוכרת.
בניגוד לנזקים מצטברים (כמו פגיעה בלבלב או בכבד), תנגודת אינסולין היא מנגנון דינמי והפיך.
בתנאים הנכונים – ניתן להפחית אותה משמעותית, ובכך להוריד את רמות הסוכר ואף להפוך את הסוכרת לבעיה הרבה פחות דומיננטית בחיים.
איך מפחיתים תנגודת לאינסולין?
פעילות גופנית כנראה אחד הכלים היעילים ביותר.
במהלך מאמץ, השרירים “דורשים” יותר סוכר – והגוף מגיב בכך שהוא משפר את היכולת של האינסולין לעבוד.
אימונים עקביים ובעצימות מתאימה משפרים את “פתיחת הדלת” של התאים על ידי האינסולין – ומאפשרים לסוכר להיכנס אליהם בצורה יעילה יותר.
תזונה תזונה נכונה, ובפרט הפחתת עומס פחמימתי, יכולה להפחית את הצורך של הגוף “להתגונן” מפני עודף סוכר.
כשנכנס פחות סוכר – יש פחות צורך בתנגודת.
חשוב לזכור: לא כל גישה תזונתית מתאימה לכל אחד, ולכן מומלץ לבצע התאמה אישית בליווי תזונאי/ת.
טיפול תרופתי (כמו גלוקומין) מדובר בתרופה ותיקה ומוכרת, המסייעת בין היתר בהפחתת תנגודת לאינסולין.
אחד המנגנונים המרכזיים שלה הוא הפחתת ייצור סוכר בכבד, ובכך ירידה בעומס הסוכר הכללי בגוף.
שורה תחתונה
בסוכרת סוג 2, הבעיה המרכזית לרוב היא לא רק “סוכר גבוה” — אלא תנגודת לאינסולין שהגוף מייצר.
והחדשות הטובות? דווקא הכלים הבסיסיים והוותיקים — פעילות גופנית, תזונה נכונה ולעיתים טיפול תרופתי — הם אלו שפוגעים בשורש הבעיה.
כלומר, לא רק מאזנים את הסוכר — אלא מטפלים במנגנון שמייצר אותו.
רוצים להבין איך ליישם את זה בפועל?
אם הנושא הזה מדבר אליכם, ואתם רוצים לקבל הכוונה ברורה, טיפים פרקטיים ועדכונים שוטפים —
מוזמנים להצטרף לקבוצות הפייסבוק שלנו 👇
שם אנחנו משתפים ידע, עונים על שאלות, ועוזרים לכם לקחת שליטה אמיתית על הבריאות שלכם.
צוות אימון רפואי




תגובות