הצילו !! עלה לי הסוכר באימון ….
- 4 באפר׳
- זמן קריאה 3 דקות
שלום חברים 🙂
פעמים לא מעטות פונים אלינו מתאמנים עם סוכרת מופתעים ומבוהלים מעצם כך שתוך כדי או אחרי האימון כאשר מדדו את הסוכר ראו שרמת הסוכר הייתה גבוהה מרמת הסוכר לפני האימון
והרי פעילות גופנית אמורה להפחית את הסוכר בדם לא ?! 😮💨
אפשר לנשום חברים…. 😉
זה טבעי ונורמלי לגמרי שרמות הסוכר יעלו תוך כדי ומיד אחרי האימון.
בשורות הבאות נראה:
מדוע בכלל הסוכר עולה באימון ?
איזה סוגי אימונים גורמים לעליה ואילו לירידה ?
איך להשתמש במדידת הסוכר לאחר האימון ככלי שעוזר לדייק את האימון ?
איך אפשר לנצל את המנגנון הזה לטובתנו ?
למה בכלל שהסוכר יעלה באימון ?
הגוף שלנו הוא מכונה חכמה, אפילו חכמה מאוד. הגוף תמיד רוצה להיות מוכן לאירועים ומצבים שעלולים להתרחש ברגע שהוא מזהה אותם, לדוגמא : דופק עולה כאשר יש לחץ וצורך עתידי לברוח ממשהו מאיים, כלי דם מתרחבים כדי לאפשר הזעה ברגע שמזהים שחום הגוף עולה וכך גם עם משק הסוכר:
ברגע שהגוף מזהה מאמץ של השרירים ניתנת פקודה להפריש סוכר לדם ללא קשר למצב הסוכר בדם
המנגנון הזה ככל הנראה הישרדותי, תחשבו על האדם הקדמון שהיה צריך לברוח מחיה טורפת, הוא היה חייב שהיה לו סוכר זמין בדם למצב חירום כדי שיהיה דלק זמין ומהיר לשרירים שיוכלו לפעול במלוא העוצמה.
כלומר הגוף מזהה פעילות, מפריש סוכר לדם וכך לשרירים יש דלק זמין לפעילות לא משנה מתי אכלנו וכמה סוכר יש בדם עכשיו.
איזה סוגי אימונים גורמים לעליה בסוכר ?
לכל סוג פעילות יש את רמת וסוג צריכת האנרגיה שלה, ישנם כמה סוגים של חומרי אנרגיה לגוף אם תרצו סוגי "דלק" שונים . הראשון והזמין ביותר הוא סוכר שיש בדם או בשריר, הגוף תמיד ינצל תחילה סוג של זה דלק כי הוא הכי זמין החיסרון בו הוא המלאי המוגבל כך שלא ניתן להסתמך על מקור דלק זה לאורך זמן.
שנית שומנים, הגוף יכול להפיק אנרגיה משומנים, זאת האפשרות היעילה ביותר להפקת אנרגיה מכיוון שהגוף יכול להפיק הרבה יחידות אנרגיה משומן ולאורך זמן, החיסרון הוא שלוקח זמן עד שמנגנון זה נכנס לפעולה ומפיק אנרגיה, בנוסף הפקת אנרגיה משומנים מתאימה לסיבי שריר שיש בהם בכלל אפשרות להשתמש בשומן כדלק ולרוב אלו סיבי שריר שעובדים בפעילות ממושכת כמו אימון אירובי. אפשרות שלישית היא פירוק חלבונים, זאת הדרך הפחות מועדפת כי אמנם היא מובילה להפקת יחידות אנרגיה רבות אך לרוב גורמת לפירוק השריר עצמו ובכך פוגעת בגוף, מצב זה מתרחש במצב של הרעבה או חולי קיצוני .
אם כך, אימונים עצימים וקצרים כמו הרמת משקולות יצרכו בעיקר סוכר ואימונים בעצימות בינונית וארוכים יצרכו שומנים כדלק לשרירים .
מכאן נובע כלל האצבע הבא :
ככל שהאימון עצים וקצר יותר רמת הסוכר בדם תעלה תוך כדי ולאחריו
ככל שהאימון ארוך ועצים פחות רמת הסוכר תישאר כמו שהיא ואף תרד
אז מה קורה לאחר האימון ?
כמו שאמרנו, תחילה הסוכר עולה בכל האימונים, באימונים ארוכים בעצימות בינונית ומטה הסוכר יירד כבר תוך כדי האימון, אך באימונים עצימים וקצרים הסוכר ימשיך להיות גבוה ביחס להתחלה…
אבל אל דאגה, לאחר האימון העצים הסוכר העודף נספג בשרירים ובכבד כדי למלא את המצבורים שהשתמשנו בהם באימון ובכך נוצר אפקט נטו של ירידה ברמת הסוכר בדם .
איך אפשר להשתמש במדידת רמת הסוכר כדי לעזור לאימון ?
כלי מדידת עצימות האימון :
הטבלה לא משקרת.. יותר נכון הגוף לא משקר, מי שעוקב אחרינו כמה יודע שכדי שהאימון יהיה אפקטיבי בסוכרת צריך להתאמן באימון אירובי לפחות בעצימות בינונית ולמשך זמן של מעל 20 דקות (למאמר המלא על האימון המומלץ בסוכרת )
אם כך אפשר להשתמש ברמת הסוכר לאחר האימון ככלי לדעת על עצימות האימון !
אם רמת הסוכר עלתה - ככל הנראה האימון היה בעצימות גבוהה
אם רמת הסוכר נשארה אותו הדבר - ככל הנראה עצימות האימון הייתה בינונית
אם רמת הסוכר ירידה - ככל הנראה רמת האימון היית קלה
ועכשיו יש לנו כלי שעוזר לדייק את עצימות האימון כדי שנוכל להשתמש בו כתרופה
כלי למניעת היפוגליקמיה באימון :
לאלו ממכן שנמצאים בסכנה להיפוגליקמיה באימון (ראו מאמר שלנו על היפוגליקמיה באימונים ) ניתן להשתמש במנגנון ההישרדותי הזה של הגוף כדי למנוע הגעה למצבים של היפוגליקמיה במיוחד לקראת סוף האימון (טכניקה זאת צריכה להתבצע תחילה עם איש מקצוע בשיקולי בטיחות), מבצעים מדידה לקראת החלק האחרון של האימון, אם מזהים סוכר נמוך באופן יחסי מבצעים סטים או תרגילים עצימים כדי להעלות את הסוכר לקראת הסוף כך מסיימים את האימון כביכול עם סוכר עודף אבל למעשה מכינים את הגוף לנפילת סוכר שתתרחש לאחר שהאימון יגמר .
מקווים שהצלחנו להרגיע אתכם ולהראות שעליית סוכר תוך כדי ואחרי אימון טבעית לחלוטין, יתרה מכך ניתן להשתמש במנגנונים אלו לטובת ניטור עצימות אימון ומניעת אירועי היפוגליקמיה .
רק בריאות
צוות אימון רפואי




תגובות